Pixy
Premiéra: 2009 (marionety a maňásci, 90 min. vč. 30 min. přestávky)
Hudbu postupně komponovali: Ondřej Krutský, Dominik Svoboda a Václav Hrtan, scéna a loutky: David Deutscha.
Hrají: Pixy, Chronika, Chlamýdie, Angína, Koma, Alko, Ekzém, automat na kondomy, televizní démon, úředník, agent tajné policie

Hra byla hrána v roce 2009 ve spolupráci s bezdomoveckým divadlem Ježek a čížek pod vedením Jakuba Balabána, obnovená premiéra se konala za účasti principálů Lidového spontánního divadla – Michala Kašpara a Bohnické divadelní společnosti – Martina Učíka v roce 2014.

Ukázka z představení:

Reference

Nejčerstvější reference v kulturním magazínu UNI v článku Pixy se vrací z říše mrtvých.

Napsali o nás

V žižkovském suterénu asi deset lidí cvičilo scény z chystané hry na motivy švédského komiksu Pixy. Nebylo zas tak snadné říct, kdo je terapeut, kdo bezdomovec, kdo kamarád a pomocník. Leccos museli zkousnout všichni, servítky se při zkoušce nebraly. Na druhou stranu: nasazení pro věc bylo strhující, emoce tryskaly a nikdo se neporval. K tomu ještě kafe za dvě koruny a odborný název: dramaterapie. Hraní divadla může pomáhat vyšvihnout se ze dna.

(převzato ze stránek evangnet.cz)

V legendární předloze „ten, který píše na obaly od mléka,“ chystá proměnu celé společnosti do podoby krystalicky dokonalého, totiž nelidského systému. V podobném duchu se nese letošní počin magistrátu našeho Gothamu – „Akční plán pro boj s bezdomovectvím“, jehož součástí jsou kupříkladu motorizované jednotky vyhledávající bezdomovce, centrální databáze obsahující údaje o sociálně slabších občanech, linka, na které lze udat podezřelá individua ap. Jako bychom se náhle ocitli v roce 1984. Proto je příznačné, že loutkové představení realizují právě bezdomovci. Nechtějí, respektive nechceme totiž skončit jako pan K. kdesi za městem v tratolišti vlastní krve. Hydru arogantních úředníků a samolibých mocipánů lze totiž zdolat. Alespoň načas. Ano, v příběhu, který umělkyně a umělci ze souboru Ježek a čížek vyprávějí, je takový návod.

(převzato ze stránek rightnews.cz)

Kdo kultovního Pixyho nestihl v Bohnicích, nemusí zoufat. Představení nápaditě propojující loutky s živými herci a profesionály s nadšenými amatéry a bezdomovci bude uvedeno v rámci Komiksfestu, který proběhne v Praze ve dnech 1. a 8.listopadu. Datum a místo bude upřesněno. Autoři varují: představení není vhodné pro děti a příliš útlocitné jedince!

(převzato ze stránek novyprostor.cz)

„Že jsem při čtení Pixyho pomyslel na díla, jako jsou Ed the Happy Clown Chestera Browna, Tantrum Julesa Feiffera a Eraserhead Davida Lynche, je důkazem jeho kvality. Je to jedinečné, silné a nanejvýš podivné dílo. Pixy nás vede do strašlivých, blouznivých a nových končin, je to nejlepší komiks, jaký jsem letos četl“

(převzato ze stránek praha.eu)

Punkový Pixy se blýskl v Dlouhé, viděl ho i autor

Trocha morbidity ve stylu Davida Lynche, mrazivě černý humor připomínající dílka Tima Burtona či Chestera Browna a kouzelné „bejbypankové“ průpovídky jako vystřižené z textů Kašpárka v rohlíku v jedinečné koláži, kterou na jevišti vytvářejí marionety, maňásci i živí herci. Tak vypadá originální adaptace kultovního komiksu Pixy od původem švédského autora Maxe Anderssona, která byla v rámci Komiksfestu v pátek večer k vidění v pražském Klubu Divadla v Dlouhé.
Příběh dívky Angíny, které jednoho dne ze záhrobí zatelefonuje její kdysi potracené dítě, nyní patřičně spratkovitý synek Pixy, rozehrává děsivou a zároveň neuvěřitelně nápaditou hříčku, v níž se říše mrtvých jeví coby to nejzábavnější místo na světě.
Pixyho nastudoval divadelní soubor Ježek a Čížek v umělecké spolupráci s Davidem Deutschou z Divadla v Dlouhé.
Brilantní inscenace zasazuje osudovou ránu tradičním představám o „životě po smrti“: v Anderssonově světě se lidé všechno důležité dovídají z oznámení na krabicích od mléka, ve velkém se „šňupe budoucnost“ (aby následná kocovina z přítomnosti byla o to tvrdší), člověk si může objednat „recyklotělo“ a „živé peníze“ směnit za ty „mrtvé“.
Do záhrobí odcházejí nejen běžní smrtelníci, ale třeba také zbourané domy nebo zrušená kina. Ovšem ještě předtím jsou všichni nuceni čelit nekonečným byrokratickým praktikám úředníků v „mezisvětí“.
Sugestivní příběh ještě podtrhuje jeho jevištní ztvárnění: Pixy v původní české adaptaci v osobitém výtvarném pojetí kombinuje prvky klasického, loutkového a černého divadla, které ještě doplňují stroboskopově psychadelické světelné efekty. Kreslíř a spisovatel Max Andersson, kterému se jako jednomu z prvních Skandinávců podařilo prosadit na americké komiksové scéně, byl hlavním hostem letošního Komiksfestu a jevištní adaptaci svého Pixyho navštívil. Jistě nebyl zklamán. Pixy je představení, které dokazuje, že tvůrčí invence a průchod fantazii se na jevišti prostě vyplácí.

V Anderssonově světě se lidé všechno důležité dovídají z oznámení na krabicích od mléka, ve velkém se „šnupe budoucnost“, člověk si může objednat „recyklotělo“ a „živé peníze“ směnit za ty „mrtvé“.

Autor: Irena Zemanová, HN

(převzato ze stránek hn.cz)

Jeden komentář na “Pixy”

Komentáře nejsou povoleny.